Kaffe-Gift eller medicin

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Jag får ofta frågan om kaffe drickandet är nyttigt eller skadligt för hälsan. Vi hör ofta talas om kaffets negativa inflytande på hälsan men det finns positiva egenskaper med en kopp kaffe.
Vi får inte glömma att skilja mellan mängden kaffe och mellan de olika tillagningsmetoderna. Allt pekar nämligen på att måttliga mängder kaffe faktiskt är nyttigt, medan en stor konsumtion är mindre bra för kroppen. När bönorna kokas tillsammans med vatten, (Kokkaffe) och om inte kaffet filtrerats får du i dig stora mängder av ämnena kahweol och kafestol som kan påverka kolesterolhalten negativt.

Koffein,
Det är ett naturligt ämne som tillhör den kemiska gruppen växtalkaloider. Koffein har både uppiggande och stimulerande effekter. Att främst kaffe förknippas med dessa effekter beror på att kaffeplantan har en hög koncentration.
Det finns även koffein i andra växter, till exempel te-, kakao plantor och kolanötter. Det finns nästan lika mycket koffein i 100 gram mörk choklad som en kopp kaffe. Ett alternativ till kaffe är två koppar svart te. Det krävs nästan en hel liter coca-cola för att få samma uppiggande effekt. Det är främst koffeinet som bär skulden för de mindre goda egenskaperna hos kaffe. De europeiska hälsomyndigheterna rekommenderar konsumtionen under 300 mg koffein per dag.

Kaffe ett skydd mot cancer
Forskare betonar ofta kaffets höga innehåll av antioxidanter som en del av de positiva egenskaperna. En av de viktigaste antioxidanterna är chlorogensyra som generellt anses kunna skydda mot cancer.
En rad studier visar att kaffe minskar risken för att cancer ska utvecklas i tjocktarmen och i ändtarmen. Forskning visar också att kaffe hämmar utvecklingen av levercancer och kaffedrickare antas dessutom löpa mindre risk för äggstockscancer samt för cancer i mun och svalg. Forskarna anser även att kvinnor som har en ärftlig risk för att få bröstcancer väsentligt kan minska risken genom att dricka kaffe i måttliga mängder.

Kaffe och mindre diabetes
Det finns personer som mår bra av att dricka mer än de rekommenderade tre kopparna kaffe dagligen.
Har du till exempel astma eller bronkit finns det mycket som tyder på att du med gott samvete kan dricka allra minst tre koppar kaffe, eftersom kaffe såväl minskar antalet anfall som gör att anfallen blir lindrigare.
Forskarna misstänker att andra ämnen, exempelvis magnesium, kan inverka på socker- och insulinnivåer i kroppen. I te är det sannolikt andra ämnen som har liknande effekt.
Uppgiften är nu att identifiera dessa ämnen och testa dem i kliniska prövningar.
Kaffe och te innehåller flera hundratals olika ämnen. Personer som har en ökad risk att utveckla typ 2-diabetes kan också dra stora fördelar av kaffe. Typ 2-diabetes är den typ av diabetes som oftast drabbar vuxna, och som ofta dyker upp i kölvattnet av till exempel övervikt eller bristande fysisk aktivitet. Sjukdomen är dock även ärftligt betingad. Forskarna har genom flera stora undersökningar hittat ett omvänt samband mellan kaffekonsumtionen och risken att utveckla sjukdomen.
Forskare från Holland och USA har undersökt nästan 89 000 kvinnor i åldrarna 26-46 år och bland annat kommit fram till att fyra koppar kaffe eller mer minskar risken för typ 2-diabetes med 47 procent. Andra studier har visat att en konsumtion av mer än sex koppar kaffe dagligen ger mer än 50 procents lägre risk för diabetes 2 för män och 25 procents lägre risk för kvinnor. Om man ingår i riskgruppen vill säga.

Kaffe håller vikten nere
Kaffe kan också vara ett redskap som gör det lättare att hålla den slanka linjen. Det inverkar nämligen mycket på centrala nervsystemet, hjärta och kretslopp samt ämnesomsättningen. En kopp starkt kaffe stimulerar centrala nervsystemet och påverkar kretsloppet så att puls och blodtryck stiger. Detsamma gäller förbränningen i synnerhet fettförbränningen.
En stor undersökning där nästan 40 000 kvinnor och mer än 18 000 män deltog bekräftar att koffein har en slimming effekt och motverkar de extra kilo som många upplever kommer med åren. De följde deltagarna under 12 år och det visade sig att de i genomsnitt gick ner ett halvt kilo utan att ändra sina kostvanor. Deltagarna ökade sitt intag av koffein med vad som motsvarar en extra kopp kaffe om dagen. Förklaringen till viktminskningen är enligt experterna koffeinets påverkan på ämnesomsättningen. Men det fungerar inte att använda kaffe som bantningskur. För kaffe drickande dagligen avtar påverkan på ditt kretslopp och din ämnesomsättning.
Det är också därför den stimulerande effekten på puls och blodtryck inte är skadlig för ditt hjärt-kärlsystem. I gengäld är det ingen tvekan om att kaffe kan vara ett effektivt komplement till en i övrigt nyttig och hälsofrämjande diet.

Kaffe mot demens
Risken för att bli dement minskar risken med 70% om man dricker minst 3 koppar kaffe per dag rapporterar Dagens medicin.

Det dåliga med kaffe
Det är en myt att du kan få magsår av att dricka för mycket kaffe. Men har du tendens till magsår eller för mycket magsyra och sura uppstötningar förvärrar kaffe symptomen, eftersom det stimulerar bildandet av magsyra och av pepsin som är ett av de viktigaste enzymerna i matsmältningssystemet.
För många koppar kaffe under dagen ger dessutom mycket tydliga och obehagliga symptom som många vänjer sig vid och som därför kommer att uppfattas som ett normalt tillstånd. Det är först och främst lätt illamående, skakningar i händerna, kallsvettning, rastlöshet och irritabilitet. För mycket koffein gör att kroppen producerar mer av stress- och kamphormonet adrenalin. Stora mängder kaffe kan ge en kurrande mage och gaser i magen och även om kaffet först verkar fungera som laxermedel, kan lång tids användning ha direkt motsatt effekt och ge obalans i matsmältningen.

Kaffe och vätskebalans
Alla som dricker kaffe och te vet att de nästan har motsatt effekt på vätskebalansen i kroppen. Men forskning visar att sanningen är mer nyanserad än så. Om du dricker kaffe dagligen vänjer kroppen sig vid den vätskedrivande effekten så att kaffe i stället blir ett tillskott i vätskeräkenskaperna. Te har en liten vätskedrivande effekt, men inte så mycket att det har en direkt effekt på vätskebehållningen. Den vätska som du får ska naturligtvis ut igen. Och här är det inte bara vatten som sköljs ut, utan också mineraler som exempelvis zink, kalk och magnesium.

Påverkar kaffe upptagning av vitaminer
Detta är en missuppfattning. Kaffe påverkar inte vitaminupptaget. Däremot kan kaffe påverka upptaget av järn negativt. Järn finns i två olika former i maten: hem järn som finns i kött och icke-hem järn som finns i fullkorn, baljväxter och grönsaker. Absorptionen av hem järn påverkas inte av kaffe. Absorptionen av icke-hem järn påverkas negativt av bl.a. kaffe, te och fytinsyra (som kan finnas i bröd men bryts ned vid surdegsjäsning). Det finns också ämnen som stimulerar upptaget av icke-hem järn, de viktigaste är Vitamin C samt en okänd faktor som finns i kött, fisk och skaldjur och som stimulerar upptaget.

Så – drick du ditt kaffe.
En myt säger att kaffet stoppar vitaminupptåget men du behöver inte vara rädd att det stoppar vitaminupptaget. Kaffe innehåller en liten mängd vitaminer och mineraler bland annat kalium och magnesium.
Normalt behöver man inte oroa sig för att ett par-tre koppar kaffe om dagen ska vara skadligt. Kaffe har för övrigt visat sig ha en rad andra gynnsamma effekter.
Te liksom kaffe innehåller antioxidanter, vilket är ämnen som motverkar så kallade fria radikaler i kroppen, som anses ligga bakom utvecklingen av flera av de stora sjukdomarna, bland annat cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, demens och diabetes typ 2.
Att kaffe ska drickas i måttliga mängder är väl att rekommendera och mår man inte väl av det så finns det många olika te sorter att välja på som också har hälsofrämjande egenskaper.

Hälsocoach, Tina Cherven

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Gurkmeja
Next Post