Grapefrukten- en riktig vinnare

Grapefrukten kan hjälpa dig gå ner i vikt

Det finns forskning som visar att de som äter en halv grapefrukt eller dricker grapefruktjuice innan sina mål mat lättare tappar vikt än andra. Det har antagligen att göra med det höga vatteninnehållet samt den stora mängden näringsämnen, som mättar men ger får kalorier – en halv grapefrukt innehåller endast 39 kalorier.

Skalet kan vara nyttigt

Köper du ekologisk grapefrukt kan du äta  det vita som blir kvar på frukten när du skalat den. De flesta av oss plockar gärna bort det vita lagret innan vi börjar äta men  vi borde låta lite av det vara kvar. Det är nämligen rikt på antioxidanter och andra näringsämnen, samt lösliga fibrer – vilket kommer att göra att du känner dig mättare samt hålla blodsockret på en bra nivå.

Sänker dåligt kolesterol

I en studie från 2006 lät forskare en grupp med höga halter av det dåliga LDL-kolesterolet äta grapefrukt innan måltiderna, en annan grupp med samma kolesterolproblem fick det inte. Resultatet visade att de som åt grapefrukt fick en sänkt nivå av det dåliga kolesterolet men de andra visade ingen skillnad.

Grapefrukt kan alltså sänka risken för stroke och hjärtattack, men du ska inte äta grapefrukt  om du redan äter mediciner mot ditt kolesterolvärde – det är en dålig kombination. Detsamma gäller med potensmediciner!

Grapefrukt boostar immunförsvaret

Både A- och C-vitamin är viktiga faktorer för att hålla immunförsvaret i schack och grapefrukten innehåller mängder av båda. Grapefrukten innehåller många andra olika vitaminer och mineraler bland annat beta-karoten,  folat, vitamin- B1,B2,B3, B6, E och magnesium, kalium, kalcium och fosfor.

Motverkar cancer

Det finns  en japansk studie som visar att personer som äter citrusfrukter varje vecka har mindre risk att utveckla cancer. Dricker du dessutom mycket grönt te blir effekten ännu större. Forskare tror att citrusfrukter kan minska inflammationer i kroppen och hindra cancerceller från att föröka sig. Det sägs att citrusfrukter reparerar  skadat DNA, vilket är grunden till att cancer utvecklas.

Sänker högt blodtryck

Det finns forskning som visar att grapefrukt kan hjälpa till att sänka blodtryck hos personer med höga värden. Anledningen är troligen mängden kalium som finns i grapefrukt. Kalium är en mineral som motverkar de negativa effekterna av natrium – en annan mineral som finns i salt och kan ligga bakom högt blodtryck.

Färgen har betydelse

All grapefrukt är nyttigt, men blodgrapen lite extra. Dels för att den innehåller betakaroten. Den ger din hud ett naturligt solskydd och en fin färg och immunförsvaret får en riktigt boost av färgen. Betakaroten hjälper  kroppen att bekämpa fria radikaler vilket är orsaken bakom för tidigt åldrande och många sjukdomar.  Den innehåller även lykopen, en kraftfull antioxidant som bland annat finns i tomater. Lykopen minskar risken för hjärt- kärlsjukdom, cancer och benskörhet.

Hjälper sår att läka

Vitamin C hjälper kroppen att blida ärrvävnad där det behövs samt att bilda nya blodkärl. En grapefrukt innehåller 72 milligram C-vitamin – vilket är 120 procent av det rekommenderade dagliga intaget. Det finns  läkare som rekommenderar sina patienter att äta grapefrukt eller ta c-vitamintillskott innan de ska opereras. Grapefrukt och grapefrukt kärnor  har antibiotisk verkan ock kan hjälpa kroppen att läka vid infektioner.

Piggare och mer uppåt

Om du känner dig ständigt trött och orkeslös kan grapefruktterapi vara något för dig!  Med aromaterapi med  citrusdofter och oljor blir du piggare. Smörj in dig med grapefruktolja eller hitta en scrub med doften, eller varför inte byta duschkrämen mot en grapefruktdoftande variant? Du får både den uppiggande doften och den ger huden extra lyster. Genom att både äta, dricka eller använda aromaterapi får vi i oss olika vitaminer och mineraler och då mår vi bättre och kroppen får mer energi och känner oss då gladare.

Skriv eller ring  mig och få mer tips till ett rikt och friskare liv.   073-5460719   Hälsocoach Tina