Godsaker utan socker till julbordet

Det finns så många nyttiga godbitar vi kan laga till som kan ersätta lite av de vanliga sockerfyllda godbitarna på julbordet. Jag kommer lägga ut några recept på några lätta och snabb lagade hälsobitar som smakar helt underbart. Prova gärna recepten och njut av en hälsosam och god jul. Dadlar innehåller  många näringsämnen, inklusive sju olika vitaminer och 10 mineraler – till exempel C-vitamin, A-vitamin, flera B-vitaminer, kalcium och järn. Kokosnötens unika sammansättning av korta och mellanlånga mättade fetter och höga innehåll av laurinsyra stärker den immunförvaret och ger ökad mättnadskänsla och ökad förbränning.Kokos innehåller stora mängder nyttiga, mättade fetter. Kokos kan stärka immunsystemet och ger mättnad och kan öka ämnesomsättningen.  Aprikoser är en mycket näringsrik frukt. Rik på antioxidanter som motverkar fria radikaler och stärker immunförsvaret. Bra för ögon, hud och hår då aprikoser, likt morötter, är en bra källa till att få i sig A-vitamin (betakaroten). Aprikoser är fiberrika och är att rekommendera för den med trög mage. Innehåller kalium, ett mineral som är viktig för hjärtat och sänker blodtrycket. Honung är ett naturligt sötningsmedel med mängder av hälsosamma egenskaper. Den är inte bara antibakteriell och snabbar på läkningen av sår, den är även proppfull med vitaminer, mineraler, antioxidanter och mjölksyrebakterierHonung innehåller dock fler kalorier än vanligt socker. Men det behöver inte betyda att det kommer bidra negativt på kroppen. Nej, eftersom honungen är sötare än socker behövs bara en liten liten mängd för att uppnå effekt. Det leder till att kaloriintaget då blir mindre i jämförelse med om samma sötma ska uppnås med socker.

Njut nu av desa godsaker!

Vill ni ha samtal med mig så skicka gärna en email så bokar vi tid.    Healthcoachmartina@gmail.com

GOD JUL
Next Post