Odla dina egna groddar

Odla enkelt dina egna groddar hemma i köket

Mungbönsgroddar

En enkel nybörjargrodd som dom flesta gillar smaken på. Den är bra för hår, hud och naglar. När vi äter mycket syrabildande kost eller stressar förändras pH-värdet i kroppen. För att slippa bli försurad ska man se till att få i sig även basisk mat, som neutraliserar nivåerna. Groddar är mycket basiska, liksom de flesta råa grönsaker. 

Innehåller fibrer, C-vitamin, D-vitamin, vitamin B17, folat, järn, zink och kalcium.

Mängd till 1-litersburk: 1 dl

Blötläggning: 12 timmar

Groddas: 4-6 dagar

Hållbarhet i kylskåp: 4-7 dagar

Linsgroddar

Oftast används gröna linser, men det går även att grodda svarta och röda linser. Linser kan sänka kolesterolhalten, lindra vid njursten samt ledgångsreumatism och förbättra tarmhälsan.

Innehåller bland annat B1, B2, C-vitamin, folsyra, zink, kalcium och järn.

Mängd till 1-litersburk: 1 dl

Blötläggning: 12 timmar

Groddas:3-6 dagar

Hållbarhet i kylskåp: 4 dagar

Alfalfagroddar

Är bra för blodet och anses kunna sänka blodtryck samt kolesterol. I groddningsprocessen frigörs enzymer, som underlättar matsmältning och stimulerar fettförbränning.Förutom alla nödvändiga vitaminer innehåller groddar även en hög andel fibrer, som håller magen och tarmarna i trim. Rikligt med fibrer gör även att vi håller oss mätta längre.

Innehåller kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, selen, fosfor,,A-vitamin, B-vitaminerna B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B6,B12, Folat, Betakaroten, C-vitamin, D-vitamin, E-vitamin och K-vitamin.

Mängd till 1-litersburk: 1,5-2 msk

Blötläggning: 4-6 timmar

Groddas: 4-5 dagar

Hållbarhet i kylskåp: 4 dagar

Broccoligroddar

Broccoligroddar innehåller ämnet sulphorophan som i studier visat sig kunna förebygga cancer och lindra inflammationer i bland annat luftvägarna.

Innehåller A-vitamin, K-vitamin, E-vitamin, vitamin B6, B12, B3 och B1, C-vitamin samt mineralerna magnesium, forsfor, järn och selen.

Mängd till 1-litersburk: 3 msk

Blötläggning: 8-12 timmar

Groddas: 3 dagar

Hållbarhet i kylskåp: 3-5 dagar

Viktigt att tänka på vid groddning:

– Håll fröna fuktiga

– För blöta frön kan ge mögeltillväxt

– Peta inte med fingrarna bland groddarna, använd sked

– Skölj två gånger per dag

– Gör rent groddburken innan ny groddning görs

– Groddarna ska stå mörkt tills de är färdiga

Ibland bildas en vit hinna bland groddarna som inte ska förväxlas med mögel. Skölj så försvinner den.

Odla dina egna groddar:

1 Mät upp 3-4 msk frön  2, Skölj dem noga i ljummet vatten. 3 Lägg dem  i burken du ska odla dem i. Det går bra att använda en burk du har hemma. Jag har använt en havremjölkskartong och kommer senare att visa hur jag odlar i den. 4, Skölj igen med kallt vatten. 5, Placera i köket på ett mörkt ställe. 6, Skölj fröna både morgon och kväll. 7, Töm ut allt vatten så att inte fröna står i vatten. 8, När de är färdiga efter 5-6 dagar så placera groddarna i ren burk och förvara i kylskåp. Ät och njut både som de är, i mat eller blanda dem i smoothies.

Källa

Alla näringsvärden kommer från Livsmedelsverkets Livsmedelsdatabas, version 2015-01-19. Databasen finns tillgänglig på Livsmedelsverkets hemsida. Värdena för RDI som anges här kommer från Svenska Livsmedelsverket [2].