Odla dina egna groddar

Posted by Tina Cherven on 2019-01-15
Category: Hälsobloggen
Odla enkelt dina egna groddar hemma i köket Mungbönsgroddar En enkel nybörjargrodd som dom flesta gillar smaken på. Den är bra för hår, hud och naglar. När vi äter mycket syrabildande kost eller stressar förändras pH-värdet i kroppen. För att slippa bli försurad ska man se till att få i sig även basisk mat, som neutraliserar nivåerna. Groddar är mycket basiska, liksom de flesta råa grönsaker.  Innehåller fibrer, C-vitamin, D-vitamin, vitamin B17, folat, järn, zink

Bountybars

Posted by Tina Cherven on 2018-12-21
Category: Hälsobloggen
Bounty bars Ca 20 st 5 dl riven kokos 1 dl kokosolja 1 msk honung 2 msk kokosmjölk 1 tsk vaniljextrakt 175 g mörk choklad Blanda alla ingredienserna. Mixa väl. Forma till små rektangulära bitar. Låt stå i kylen ca 30 minuter. Smält mörk choklad över vattenbad och doppa bollarna i chokladen. Lägg dem på ett bakplåtspapper. Förvara bountybarsen i kylen. Underbara kokosbollar som är både goda och nyttiga.        Hälsocoach Tina

Aprikosrulle med mandel

Posted by Tina Cherven on 2018-12-21
Category: Hälsobloggen
Ca 15 bitar 200g torkade aprikoser 1 dl mandel 2 dl riven kokos 1 msk kokosolja 1 tsk lönnsirap eller honung 1 nypa salt 1 nypa kanel 1 tsk vaniljextrakt Hacka aprikoserna. Lägg halva mängden aprikoser, mandel, kokosolja  och riven kokos i en matberedare. Kör i ca 3 minuter. Tillsätt övriga ingredienser utom aprikoserna som är kvar. Kör ca en minut på mellan hastighet på matberedaren.  Häll ut smeten på bakbord, knåda in resten av

Kakaobollar med svarta bönor

Posted by Tina Cherven on 2018-12-21
Category: Hälsobloggen
Kakaobollar med svartabönor Ca 18st 230g svarta bönor, konserverade och avrunna 1 dl kakao 6 msk kokosolja 1 dl dadlar 2 msk vaniljextrakt 1 nypa mineralsalt Mixa alla ingredienserna i en matberedare till smeten är jämn. Forma till bollar och rulla dem i kakao, Förvara i kylen, hållbara några dagar. De är så smarriga att de snabbt tar slut. Ett väldigt enkelt recept och snabblagat. Njut!                  
Det finns så många nyttiga godbitar vi kan laga till som kan ersätta lite av de vanliga sockerfyllda godbitarna på julbordet. Jag kommer lägga ut några recept på några lätta och snabb lagade hälsobitar som smakar helt underbart. Prova gärna recepten och njut av en hälsosam och god jul. Dadlar innehåller  många näringsämnen, inklusive sju olika vitaminer och 10 mineraler – till exempel C-vitamin, A-vitamin, flera B-vitaminer, kalcium och järn. Kokosnötens unika sammansättning av korta
Vad är jod bra för? •Jod bidrar till normal produktion av sköldkörtelhormoner och till normal sköldkörtelfunktion. •Jod bidrar till normal energiomsättning. •Jod bidrar till att bibehålla normal hud. •Jod bidrar till normal kognitiv funktion. •Jod bidrar till nervsystemets normala funktion. Jod ingår i sköldkörtelhormonerna som styr energiomsättningen i kroppen. Utan dem kan vi inte leva. Tyroxin som förkortas T4 innehåller 4 stycken jodatomer och det aktiva sköldkörtelhormonet trijodtyroxin innehåller 3 stycken jodatomer och förkortas T3.