Vitlöken- är guld värd

Posted by Tina Cherven on 2019-03-21
Category: Hälsobloggen
Vitlök Vitlök (Allium sativum) tillhör familjen liljeväxter och är en lök med långa anor. I Sverige odlades löken redan på vikingatiden och på medeltiden använde man vitlök för att behandla pest. Man tror att vitlöken ursprungligen härstammar från Central- eller Västasien och man vet att den användes i Kina samt i dagens Turkiet, Irak och Iran för tusentals år sedan. Även i Egypten har vitlöken använts som hälsobringande föda, bland annat vid byggnationen av pyramiderna.
Citroner- kan användas till så mycket Inte nog med att citroner har den fräschaste och friskaste doften som finns de har också läkande egenskaper.   Jag har listat några av dem här 1. Citroner balanserar pH-värdet i kroppen                                                                            
Grapefrukten kan hjälpa dig gå ner i vikt Det finns forskning som visar att de som äter en halv grapefrukt eller dricker grapefruktjuice innan sina mål mat lättare tappar vikt än andra. Det har antagligen att göra med det höga vatteninnehållet samt den stora mängden näringsämnen, som mättar men ger får kalorier – en halv grapefrukt innehåller endast 39 kalorier. Skalet kan vara nyttigt Köper du ekologisk grapefrukt kan du äta  det vita som blir

Odla dina egna groddar

Posted by Tina Cherven on 2019-01-15
Category: Hälsobloggen
Odla enkelt dina egna groddar hemma i köket Mungbönsgroddar En enkel nybörjargrodd som dom flesta gillar smaken på. Den är bra för hår, hud och naglar. När vi äter mycket syrabildande kost eller stressar förändras pH-värdet i kroppen. För att slippa bli försurad ska man se till att få i sig även basisk mat, som neutraliserar nivåerna. Groddar är mycket basiska, liksom de flesta råa grönsaker.  Innehåller fibrer, C-vitamin, D-vitamin, vitamin B17, folat, järn, zink

Bountybars

Posted by Tina Cherven on 2018-12-21
Category: Hälsobloggen
Bounty bars Ca 20 st 5 dl riven kokos 1 dl kokosolja 1 msk honung 2 msk kokosmjölk 1 tsk vaniljextrakt 175 g mörk choklad Blanda alla ingredienserna. Mixa väl. Forma till små rektangulära bitar. Låt stå i kylen ca 30 minuter. Smält mörk choklad över vattenbad och doppa bollarna i chokladen. Lägg dem på ett bakplåtspapper. Förvara bountybarsen i kylen. Underbara kokosbollar som är både goda och nyttiga.        Hälsocoach Tina

Aprikosrulle med mandel

Posted by Tina Cherven on 2018-12-21
Category: Hälsobloggen
Ca 15 bitar 200g torkade aprikoser 1 dl mandel 2 dl riven kokos 1 msk kokosolja 1 tsk lönnsirap eller honung 1 nypa salt 1 nypa kanel 1 tsk vaniljextrakt Hacka aprikoserna. Lägg halva mängden aprikoser, mandel, kokosolja  och riven kokos i en matberedare. Kör i ca 3 minuter. Tillsätt övriga ingredienser utom aprikoserna som är kvar. Kör ca en minut på mellan hastighet på matberedaren.  Häll ut smeten på bakbord, knåda in resten av