Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Fiskolja- Viktigt för hjärtat och blodkärlens normala funktion

Du har säkert fått höra att fisk gör dig smart, och även om det inte är riktigt så enkelt så ligger det något i det. Det är den essentiella fettsyran omega-3 som gör fisken nyttig. Omega-3 är en så kallad alfalinolensyra, den mest hälsosamma fettsyran för oss och livsviktig att äta. Omega-3 är viktigt för flera livsavgörande processer i kroppen.

Kroppen behöver fett för att fungera normalt och de flesta fetter kroppen behöver kan den själv omvandla från kolhydrater och protein. Det finns dock särskilda fetter som kroppen inte kan bilda själv och däribland hittar vi omega-3 och omega-6. Dessa fettsyror har flera olika uppgifter i vår kropp såsom att reparera celler, reglera blodtrycket och bidra till vårt immunförsvar. De fleromättade fetterna har också en positiv inverkan på hjärtats normala funktion och kan därför bidra till att minska risken för sjukdomar i hjärta och kärl.

Den övergripande fettsyran i fiskolja kallas omega-3, men den delas i sin tur upp i DHA och EPA. Det finns en mängd fördelar med omega-3, men det kan sammanfattas i reglerandet av inflammationer. EPA behövs mer än DHA men bägge behövs. Och som vi vet nu så är inflammationer grunden till de flesta sjukdomar. Det kan säkert finnas bakomliggande orsaker till detta också, inte minst mentala, men än så länge stannar vetenskapen vid detta. Vi skall inte bli för tekniskt kemiska, men dessa fettsyror bildar i sin tur specifika hormoner som kallas resolviner. Det är dessa hormoner som reglerar inflammationer genom en fettsyra som kallas arkidonsyra (omega-6) som är starkt inflammationsframkallande.
Kan vi reglera inflammationer har vi kommit ett mycket långt steg mot ett friskare liv. Men för att uppnå detta behöver vi ett totalt minimum av 2,5 gram av bägge fettsyrorna EPA och DHA (alltså inte bara fiskolja) i förhållandet 2:1.
För de med sjukdomar orsakade av kroniska cellulära inflammationer, det vill säga så gott som alla välfärdssjukdomar, behövs mycket mer. Med vanlig kost uppnås inte detta.

Gravida kvinnor kan behöva mycket omega-3 för att fostret skall utveckla sig, och då i synnerhet DHA som bygger upp hjärnan. Omega-3 är mycket viktigt under barnets första två år då hjärnan byggs upp i mycket hög hastighet, i synnerhet under första året då hjärnan tredubblas från födseln. Hjärnan består i huvudsak av fett. Under denna fas med att bygga centrala nervsystemet använder hjärnan 60 procent av all energi som spädbarnet konsumerar. Fett är mycket viktigt under denna tid. Skaparen har sett till det så att mammans mjölk under första året utgör 50 procent av kalorierna spädbarnet förbrukar.
Kornas mjölk är uppbyggd på ett annat sätt med ganska låg halt av DHA. Det hjälper kalvarna att växa fort, men gör inte mycket för hjärnan. Å andra sidan behöver de den i princip bara för att hitta mat och äta. Komjölk är inte vad barnet behöver och inte mjölkersättning heller. Mammans mjölk är rik på nyttiga fetter och hjärnbyggande DHA – om mamman får i sig EPA/DHA vill säga. Folkslag som får i sig mycket omega-3 (och ingen skräpmat) som eskimåer och japaner, har färre degenerativa sjukdomar i centrala nervsystemet, såsom MS och alzheimer. Kanske det också gäller ADHD och andra mentala störningar. Det gäller även äldre människor.
Fostret drar ut det mesta av mammans omega-3 i kroppen. Tar mamman inte extra omega-3 före och efter födseln kan det ta år att bygga upp en bra balans igen, i synnerhet om hon inte äter fisk. Detta kan kanske vara förklaringen till depressioner som en del mammor råkar ut för.

Hjärnan behöver omega-3 för att utvecklas normalt och behövs därför som sagts under graviditeten och barnets första år. Men även i vuxen ålder kan det påverka kognitiva processer. Personer med koncentrationssvårigheter har ibland kunnat vittna om förbättringar efter att ha ätit fiskoljekapslar under en period.
Hjärtat mår bra av omega-3 för att fungera normalt. Omega-3 har visat sig kunna sänka blodfetter och minska det farliga LDL-kolesterolet. Dessutom bidrar det till att hålla blodtrycket på en hälsosam nivå.
Ledernas rörlighet har visat sig påverkas av fiskolja. Fiskoljans fettsyror har studerats för att verka inflammationshämmande och lindra ledbesvär. Teorin är att EPA och DHA indirekt skulle utlösa frigörandet av prostaglandiner som bland annat stimulerar cirkulationen. För att uppnå den effekten krävs dock en större mängd fettsyra som är svårt att äta sig till och enbart läkemedelsklassade fiskoljekapslar innehåller en tillräcklig dos.

Fisk rik på omega-3 är bland annat böckling, lax, makrill och strömming. Även annan fisk och skaldjur innehåller omega-3, men inte lika mycket. Mängden fiskolja som krävs för att vi ska kunna ta del av dess hälsosamma effekter är runt 3 gram per dag, vilket motsvarar en portion lax, men de flesta av oss får inte i oss så mycket via kosten idag. När det gäller fiskkonsumtion finns det idag mycket att tänka på. Eftersom våra vatten tyvärr innehåller mycket miljögifter rekommenderas du att inte äta fisk från förorenade vatten eller odlad fisk utan fisk från kalla vatten områden.

SKILLNADEN MELLAN FISKOLJA OCH ANNAN OMEGA-3
Nyttiga omega-fettsyror finns även i många andra livsmedel, främst i vegetabiliska oljor, alger och nötter. Skillnaden mellan fiskolja och dessa vegetabiliska källor är de två omega 3-fettsyrorna EPA och DHA, som har störst effekt på vår hälsa. Kroppen bildar dess fettsyror på egen hand genom att omvandla omega-3, men i praktiken är denna process  inte tillräcklig. Från fiskolja får vi dessa fettsyror direkt, eftersom fisken själv har omvandlat omega-3 från plankton och alger till EPA och DHA.
Vissa vegetabiliska källor innehåller dessutom en högre mängd omega-6. Det är också en essentiell fettsyra, men dessvärre konkurrerar den om samma enzymer i kroppen som omega-3, och omega-6 vinner alltid. Därför är balansen mellan fettsyrorna viktig, och i fiskolja får vi en gynnsam mängd.
Med fiskoljekapslar kan du ta del av fettsyrans hälsosamma effekter och komplettera med din vanliga kost. Om du letar efter ett fiskoljetillskott finns det några riktlinjer som kan vara bra att ta hänsyn till:

• För det första är fiskolja att föredra framför fiskleverolja. Levern fungerar som kroppens reningsorgan, och riskerar därför att innehålla föroreningar från vattnet.
• Leta efter fiskolja från fisk som levt i kalla vatten.
• Kapslarna härsknar lätt och bör därför innehålla en antioxidant. Vanligt är att man tillsätter antioxidanten vitamin E.
• Förvara kapslarna svalt, gärna i kylskåp, och väl förslutet för att bespara hållbarheten.
• Tips! Väl kylda kapslar motverkar eftersmak av lax.

Hur mycket fiskolja behöver vi få i oss?
Den rekommenderade mängden omega-3 vi behöver per dag för att vi ska märka av effekterna är runt 3 gram. Då omega-3 främst återfinns i fet fisk så motsvarar detta ungefär en portion lax per dag. Det kan dock vara svårt att få i sig denna mängd fisk varje dag och då kan ett kosttillskott vara ett bra alternativ.
Ät rikligt med fisk och komplettera med fiskoljetillskott som en del av en hälsosam kost!

 

Prata gärna med mig om du undrar vilka fiskolja  jag rekommenderar.

Hälsocoach Tina   073-5460719

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.